Pressemeddelelse, Frederiksværk 26. januar 2008
Gruopvækkende sort komedie.
Støbeskeen sætter Martin McDonaghs prisbelønnede ”The Pillowman” op.
En forfatters vigtigste pligt er at fortælle historier, og det vil man få rig lejlighed til at opleve i ”Pudemanden”, hvor det netop er en forfatter, der er hovedpersonen.
Handlingen er henlagt til en diktaturstat, hvor forfatteren netop er hentet ind til afhøring af to brutale politifolk, kriminalbetjentene Tupolski og Ariel. Publikum bliver de eneste vidner til, hvordan den slags politifolk behandler deres ofre, når de holder forhør dybt nede i hovedkvarterets skumle kældre. Hvordan klarer forfatteren dette møde med politistatens magtanvendelse? ”Det er jo trods alt ikke forbudt at skrive historier,” som kriminalbetjent Tupolski siger et sted, ”hvis de blot overholder visse retningslinjer.” Men det kommer jo an på, hvad der står i historierne, og hvilken betydning de får. For er det virkeligheden, der skaber historierne – eller omvendt? Det er et af spørgsmålene i ”Pudemanden”.
Det lyder som et alvorligt og uhyggeligt teaterstykke. Det er det også! Men samtidig griber man sig selv i som tilskuer at sidde og grine højlydt over den ene groteske situation efter den anden. Det er nok derfor, instruktøren af Støbeskeens udgave af ”Pudemanden”, Peter Hyldahl, udtaler: ”Det er det bedste teaterstykke, jeg nogensinde har set! Det er næsten ikke til at forklare, hvad stykket handler om, for det skal opleves i teateret. Faktisk tror jeg, det er Martin McDonaghs mening, at publikum skal finde deres egne forklaringer. Men der er ikke nogen som helst tvivl om, at denne grumme, sjove, sørgelige, rørende, morbidt komiske og dybt bevægende forestilling, vil tage publikum rundt i hele følelsesregisteret. Derfor kan jeg med sikkerhed love, at ingen vil kunne gå upåvirkede hjem fra Støbeskeen efter at have set dette stykke!”
På vegne af Støbeskeen
Peter Hyldahl, instruktør
[Best_Wordpress_Gallery id=”5″ gal_title=”Pudemanden”]